Hvad er situationen?
En potentiel havnestrejke på USA’s østkyst truer med at lamme en betydelig del af verdens forsyningskæder. Den Internationale Longshoremen’s Association (ILA), som repræsenterer mere end 70.000 havnearbejdere, har varslet en strejke, der kan træde i kraft 1. oktober 2024. Med mindre parterne når til enighed om en ny overenskomst inden da, kan strejken potentielt lukke 36 store havne fra Maine til Texas og inkludere seks af USA's ti travleste havne. Næsten halvdelen af USA’s import, eller mellem 43-49% af den månedlige volumen, vil blive ramt. Dette svarer til flere milliarder dollars i varer, der kan blive forsinket eller sat på standby.
I dette indlæg & analyse vil vi dykke ned i de potentielle konsekvenser af en strejke, hvad det betyder for virksomheder, der er afhængige af den amerikanske østkyst for import og eksport, samt hvordan virksomheder bedst kan forberede sig på en mulig global forsyningskædekrise.
Baggrunden for Strejken
Den amerikanske havnesektor har i længere tid været plaget af usikkerheder omkring arbejdsforholdene på havnene. Konflikten mellem ILA og arbejdsgiverorganisationen USMX har eskaleret siden juni 2024, hvor parterne forlod forhandlingerne uden at nå til enighed. Hovedkonfliktens kernepunkter er især spørgsmål omkring automatisering af havnene og lønforhøjelser.
Automatisering har i stigende grad indtaget en central rolle i diskussionen, hvor ILA frygter, at udbredt anvendelse af teknologi og maskiner vil eliminere tusindvis af arbejdspladser. Ifølge Harold Daggett, præsident for ILA, vil automatisering, der muliggør losning og lastning af skibe uden manuel arbejdskraft, koste amerikanske jobs og sende penge i lommerne på udenlandske rederier. Derudover kræver ILA betydelige lønstigninger på op til 77%, mens arbejdsgiverne har tilbudt 40% – et tilbud, som ILA har afvist.
Strejken er ikke kun et spørgsmål om arbejdernes fremtidige rettigheder og arbejdsbetingelser, men også om den strategiske balance mellem menneskelig arbejdskraft og teknologiske løsninger i en sektor, der er afgørende for verdensøkonomien.
Konsekvenser for den Globale Handel
1. Forsyningskæder i Fare En lukning af de travleste havne på USA’s østkyst vil have enorme konsekvenser for globale forsyningskæder. Havne som New York, New Jersey, Baltimore og Savannah er afgørende knudepunkter for både import og eksport. Uden adgang til disse havne vil afskibere og logistikvirksomheder blive tvunget til at lede efter alternative ruter, som sandsynligvis vil resultere i forsinkelser og øgede omkostninger.
I en rapport fra Maersk fremgår det, at en strejke på en uge vil kunne skabe forstyrrelser, der varer mellem fire til seks uger. Det skyldes den enorme mængde gods, der ophobes, samt den tid, det vil tage at genoprette normal drift, når konflikten afsluttes. Lars Jensen fra Vespucci Maritime har ligeledes udtalt, at konsekvenserne kan trække spor langt ind i 2025.
2. Markante Prisudsving Fragtraterne har indtil nu været relativt stabile, men ifølge vores kilder i shippingbranchen vil markedet reagere hurtigt, hvis strejken træder i kraft. Fragtraterne fra Europa til USA’s østkyst har endnu ikke steget dramatisk, men vi forudser en betydelig stigning fra de nuværende 1500 USD til op mod 3500 USD per TEU (20 fods containerenhed) for import til USA.
Der er allerede tegn på, at rederier som HAPAG-LLOYD, MSC og OOCL vil tilføje ekstra gebyrer på import til østkysten, hvilket kan drive omkostningerne yderligere op. Flere af vores kilder peger på, at en stigning på 3500 USD pr. TEU er mere sandsynlig end en mindre stigning. Når strejken først er i gang, vil det sandsynligvis sende chokbølger gennem markedet, og vi kan forvente, at fragtraterne vil eksplodere.
3. Alternative Ruter Bliver Overbelastede Mens nogle afskibere allerede forsøger at omdirigere deres varer til vestkysten eller Canada, vil disse alternativer hurtigt blive overbelastede. Havne som Montreal og Halifax i Canada vil sandsynligvis ikke være i stand til at håndtere den ekstra volumen, hvilket vil føre til flaskehalse og længere ventetider.
En del rederier overvejer allerede at sejle varer gennem Panama-kanalen eller via andre, længere ruter, men også disse alternativer er under pres. Lav vandstand i Panama-kanalen har længe skabt problemer, og Suez-kanalen, der normalt er et afgørende knudepunkt, er blevet farligere at navigere på grund af Houthi-oprørernes missilangreb. Som følge heraf bliver det dyrere og mere risikabelt at flytte gods rundt i verden, hvilket forstærker de logistiske udfordringer.
Det geopolitiske perspektiv
Mikkel Rosenvold, Partner & Geopolitics, Steno Research, udtaler sig omkring den geopolitiske situation
”Den amerikanske østkyst repræsenterer en vital del af den globale økonomiske infrastruktur. Når vi ser på, hvor meget af verdenshandlen der går gennem havnene på østkysten, er det tydeligt, at enhver langvarig strejke vil have massive konsekvenser ikke kun for USA, men også for resten af verden. Selvom en kortvarig strejke måske ikke vil have en markant indvirkning, vil en strejke, der strækker sig over flere uger eller måneder, kunne sende chokbølger gennem hele verdensøkonomien.”
Ifølge Rosenvold vil en strejke, der strækker sig ud over et par dage, sandsynligvis have en mærkbar indvirkning på inflationen, ikke kun i USA, men også globalt. Inflationen i USA har i 2024 langsomt bevæget sig nedad, men en havnestrejke vil vende denne udvikling, da priserne på forbrugsvarer, herunder teknologi, fødevarer og tøj, vil stige. Den øgede inflation vil i sidste ende påvirke markederne i både Europa og Asien, som er afhængige af handel med USA.
Politisk set er situationen også kompleks. Biden-administrationen har endnu ikke udtalt sig om, hvorvidt de vil gribe ind i konflikten. Selvom præsident Biden har magt til at indføre en 80-dages "afkølingsperiode" via Taft-Hartley-loven, hvor arbejdet genoptages, er det uvist, om dette vil blive anvendt. En eventuel intervention fra Biden-administrationen vil være en svær beslutning med det forestående præsidentvalg i november 2024.
Hvad fortæller markedet os?
Nicolaj Aarøe, medstifter og konsulent hos Slinkert & Aarøe, tilføjer sin vurdering af den aktuelle situation:
"Markedet har reageret relativt stille, da vi har set denne krise udvikle sig i slowmotion. Raterne fra Europa til USA’s østkyst har ikke steget markant endnu, men mine kilder i rederibranchen peger mod, at vi ser en stigning fra 1500 til 3500 USD per TEU, når strejken træder i kraft – formentlig nærmere 3500 USD. Det vil markant øge omkostningerne for alle involverede og sende chokbølger gennem forsyningskæderne."
Aarøe påpeger, at virksomheder, der opererer med fragt til eller fra USA, allerede nu bør begynde at forberede sig på, at deres logistiske setup kan blive forstyrret. Flere virksomheder har allerede omdirigeret deres forsendelser til vestkysten eller Canada for at undgå forsinkelser på østkysten, men denne løsning har også begrænsninger.
"Alternativer som vestkysthavne og Canada vil hurtigt blive overbelastet, og de ekstra fragtomkostninger, vi ser ved brug af luftfragt eller alternative ruter, vil kun stige yderligere. Særligt fragtmarkedet i Canada, der inkluderer havne som Montreal og Halifax, vil blive sat under ekstremt pres," tilføjer Aarøe.
Forslag til Virksomheder: Hvad Kan Du Gøre?
Hvis din virksomhed er afhængig af import eller eksport gennem USA’s østkyst, er det afgørende at begynde at forberede sig nu. Her er nogle konkrete handlinger, du kan tage:
Frontloading af Forsendelser: Hvis muligt, fremskynd dine leverancer, så de ikke bliver fanget i strejken. Forbered dig på potentielle forsinkelser ved at få dine varer afsendt så hurtigt som muligt.
Sørg for Alternative Ruter: Overvej at omdirigere dine forsendelser til andre havne på vestkysten eller i Canada, men vær forberedt på, at disse ruter også vil blive presset. Det kan også være en mulighed at benytte luftfragt for kritiske varer.
Forbered Dig på Højere Omkostninger: Budgetter for stigninger i fragtomkostningerne og overvej at låse priserne fast med din transportør, hvor det er muligt. En pludselig stigning i fragtraterne kan have en betydelig effekt på din virksomheds omkostningsstruktur, især hvis strejken trækker ud.
Tæt Dialog med Dine Logistikpartnere: Sørg for at have en åben og kontinuerlig dialog med dine transportører og speditører. De fleste store rederier har allerede planlagt scenarier for, hvordan de bedst kan minimere forstyrrelser i deres kunders forsyningskæder. Udnyt deres indsigt og vær i tæt kontakt for at optimere din virksomhed gennem denne potentielle krise.
Konklusion
Strejken på USA's østkyst, hvis den træder i kraft, vil ikke kun være en stor udfordring for amerikanske virksomheder, men for hele verdenshandlen. Med en kombination af stigende fragtomkostninger, alternative ruter under pres og potentielle inflationære konsekvenser, er det vigtigt, at virksomheder forbereder sig på de kommende uger og måneder. At navigere gennem denne usikre tid vil kræve fleksibilitet, strategisk tænkning og tæt samarbejde med pålidelige logistikpartnere.
Hvis du vil vide mere om, hvordan disse ændringer kan påvirke din virksomhed, eller hvis du har spørgsmål om, hvordan du bedst kan forberede dig på det, er du velkommen til at kontakte os.
Vi har for nylig hjulpet flere danske virksomheder som har eksport til USA, det er vigtigt at forholde sig til dette. Hvis du ønsker at drøfte, hvordan disse ændringer kan påvirke din virksomhed, eller har spørgsmål, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Comentários