top of page

Kina-importen tager fart: Fragtraterne stiger igen!

 

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI)

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) er en vigtig indikator for containerfragtpriser fra Shanghai til resten af verden. De seneste tendenser i SCFI viser betydelige udsving, hvilket afspejler de aktuelle udfordringer i markedet.

 

Fortsat Stigninger i Raterne

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) viser nu tegn på genopretning efter en lang periode med faldende rater. Efter at have ramt bunden i midten af oktober med en rate på 1950 USD, ser vi nu en stigning til 2442 USD pr. 1. november. Det er en betydelig opgang, og denne ændring kan få konsekvenser for importører og eksportører, som skal forholde sig til de højere fragtomkostninger.


Nøgletal om de Nuværende Stigninger

Her er en oversigt over SCFI’s udvikling de seneste uger:

  • Top i juli: SCFI nåede sit højeste niveau på 5051 USD den 12. juli 2024, men siden da har vi set et vedvarende fald frem til slutningen af oktober.


  • Nuværende niveau: Den seneste opgørelse den 1. november viser, at indekset nu ligger på 2442 USD – en væsentlig nedgang fra toppen, men for første gang i lang tid ser vi nu stigninger i raterne.


Hvad Driver Stigningerne?

Flere faktorer ligger bag rederiernes beslutning om at hæve raterne:

  1. Forventet Øget Efterspørgsel: Vi står på tærsklen til vinter peak, hvor mange virksomheder forbereder sig på højsæsonen. Dette skaber pres på fragtkapaciteten.

  2. Blank Sailings og Reduceret Kapacitet: Mange rederier har indført såkaldte "blank sailings," hvor skibe bevidst undlader at sejle, for at tilpasse udbuddet til efterspørgslen. Dette reducerer den samlede kapacitet og skaber opadgående pres på raterne.

  3. Øget Transittid: Skibene sejler i højere grad syd om Afrika på grund af geopolitiske spændinger i Suezkanalen, hvilket forlænger transittiden og påvirker kapaciteten i de europæiske havne.

Hvad kan vi Forvente Fremadrettet?

Selvom de kommende stigninger er forventet at ligge mellem 500 og 750 USD pr. TEU, er markedet fortsat uforudsigeligt. Der er mulighed for, at raterne vil stabilisere sig på det nye niveau – men også for, at vi kan se yderligere justeringer i takt med vinterens udvikling og de globale markedsforhold.

Branchen vil holde nøje øje med udviklingen, herunder det kommende kinesiske nytår i begyndelsen af 2025, som historisk set driver efterspørgslen op og kan føre til endnu en stigning i raterne. Derudover vil det amerikanske valg, energipriser, inflation og den globale økonomi spille en afgørende rolle i forhold til, om denne tendens fortsætter eller vender.


Hvordan Navigerer vi Ændringerne?

For at minimere risici og omkostninger er det afgørende, at virksomheder agerer proaktivt. Her er nogle strategier at overveje:

  1. Løbende Overvågning og Validering: Vi følger markedet tæt og holder vores kunder løbende opdateret. Hold øje med SCFI’s ugentlige udvikling og rederiernes meldinger.

  2. Fleksible Kontrakter: Overvej at indgå fleksible aftaler, der muliggør hurtige justeringer i takt med markedsændringerne.

  3. Samarbejde med Erfarne Partnere: I takt med, at markedet skifter, kan det være en fordel at have en samarbejdspartner som os, der har adgang til markedets bedste informationer og kan forhandle konkurrencedygtige aftaler.

Hvordan vi Netop Har Hjulpet en Kunde med en Ny Søfragtsaftale

Et eksempel på, hvordan man kan navigere i det nuværende marked, er vores seneste succes med at forhandle en ny langsigtet søfragt-aftale for en af vores kunder. Med et søfragtbudget på mellem 3 og 4,5 millioner DKK har vi sikret dem en årlig besparelse på ca. 500.000 DKK gennem forbedrede rater, bedre vilkår og optimerede kontraktbetingelser.

Dette har ikke blot forbedret deres samlede omkostningsstruktur, men også positioneret dem bedre i forhold til effektivitet og fleksibilitet i de kommende år. Det er et vidnesbyrd om vigtigheden af vedvarende forhandlinger og markedsindsigt for at opnå mærkbare resultater.

Ved at udnytte vores erfaring og ekspertise inden for fragtforhandlinger og optimering af forsyningskæden, er vi i stand til at levere målbare resultater for vores kunder—styrke deres bundlinje samtidig med, at vi sikrer høj service.

 

Vi har for nylig hjulpet flere kunder i forskellige brancher med import fra Fjernøsten, hvor vi har sikret dem mod de nuværende og kommende stigninger. Dette inkluderer både FCL- og LCL-forsendelser. Hvis du vil drøfte, hvordan disse ændringer kan påvirke din virksomhed, eller har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.


Nicolaj Aarøe - Co-founder & Consultant na@slinkert.dk






Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page