top of page
  • Forfatters billedeSlinkert & Aarøe

Fortsatte Dramatiske Stigninger i Fragtraterne

 

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI)

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) er en vigtig indikator for containerfragtpriser fra Shanghai til resten af verden. Den seneste udvikling i SCFI viser betydelige udsving, hvilket afspejler de nuværende udfordringer i markedet.

 

Fortsatte Stigninger i Raterne


Søfragtsraterne har fortsat deres opadgående tendens, hvilket kan ses i seneste data fra SCFI


Denne stigning skyldes flere faktorer, herunder forsinkelser i havneoperationer, flaskehalse i forsyningskæden og geopolitiske spændinger, især i Rødehavet. Dette har resulteret i øgede omkostninger for importører og eksportører, hvilket påvirker bundlinjen markant.


Analyser og Forventninger

Historisk set har lignende stigninger været observeret under Covid-19-pandemien, hvor fragtpriserne også steg markant på grund af forstyrrelser i forsyningskæden og høj efterspørgsel efter varer. Ligesom dengang, vil fragtraterne sandsynligvis ikke falde markant, før der er fundet en løsning på de nuværende geopolitiske spændinger og kapacitetsproblemer.


Den Geopolitiske situation i Rødehavet

Mikkel Rosenvold, Partner & Geopolitics, Steno Research, udtaler sig omkring den geopolitiske situation

"De nuværende geopolitiske spændinger, især i regioner som Rødehavet, har markant påvirket fragtmarkedet. Ligesom under Covid-19-pandemien ser vi betydelige udsving i fragtpriserne, som ikke forventes at falde før der findes en løsning på disse geopolitiske udfordringer. Oprindeligt var forventningen at en fredsaftale i Gaza ville få Houthierne i Yemen til at indstille deres angreb på skibe i Rødehavet, da netop Gaza-krigen var anstødsstenen til at starte angrebene i første omgang. Men efterhånden som Houthierne har set hvilken magt og opmærksomhed de kan opnå ved at angribe international skibsfart får det også sit eget liv og kan risikere at inspirere grupper ved andre flaskehalse såsom Malacca-strædet eller langs Afrikas kyst. Derfor er forstyrrelser af verdenshandelen formentlig noget vi skal vende os til og navigere efter. "

Se denne video med Mikkel Rosenvold, for at forstå effekterne af højere søfragtsrater fra Fjernøsten https://northrisk.dk/kan-hojere-fragtrater-ramme-julehandlen/

 

Vi har for nylig hjulpet flere kunder indenfor flere brancher med import fra Fjernøsten, hvor vi har sikret dem bedst muligt mod de nuværende og kommende stigninger. Dette inkluderer både FCL & LCL forsendelser. Hvis du ønsker at drøfte, hvordan disse ændringer kan påvirke din virksomhed, eller har spørgsmål, er du mere end velkommen til at kontakte os.

Nicolaj Aarøe - Co-founder & Konsulent na@slinkert.dk






22 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page