Markedet for vejtransport i Danmark er under massivt pres, og flere store aktører har allerede annonceret kommende prisstigninger. En stor international transportør har meldt stigninger på op til 9 % for både nationale og internationale landevejstransporter, der træder i kraft den 1. oktober 2024. Der forventes yderligere stigninger i 2025, når den kilometerbaserede vejskat bliver introduceret i Danmark.
Hvad Skyldes Prisforhøjelserne?
Transportørernes argument er kapacitetsudfordringer, stigende omkostninger og mangel på chauffører som de primære faktorer bag prisstigningerne. Derudover introducerer nogle transportørere et nyt klimatillæg på 18 DKK pr. forsendelse for at understøtte den grønne omstilling i transportsektoren. Disse faktorer lægger ifølge dem et stort pres på transportbranchen og dens kunder.
Den Kilometerbaserede Vejskat i 2025: Hvad Skal Din Virksomhed Forvente?
Fra 1. januar 2025 træder en ny kilometerbaseret vejskat i kraft, som vil føre til yderligere omkostningsstigninger i transportsektoren. Mange transportører forholder sig endnu ikke konkret til hvordan den skal afregnes fra deres side. Denne afgift vil variere afhængigt af lastbilernes CO2-udledning, hvilket gør det vigtigt for virksomheder at være forberedte på de ekstra omkostninger, der følger med. Læs mere om den her
Hvad Betyder Det for Din Virksomhed?
For virksomheder, der er afhængige af vejtransport, er det essentielt at være proaktive i forhold til disse prisstigninger. Det er afgørende at gennemgå eksisterende transportaftaler og sikre, at du undgår uforudsete omkostninger i 2025.
Flere transportører og speditører har allerede offentliggjort prisstigninger, der træder i kraft fra oktober 2024. Mange af disse aktører begrunder stigningerne med faktorer som stigende lønomkostninger, brændstofpriser og chaufførmangel. Men som vi ser i en markedsøkonomi, hvor mange virksomheder indgår kontrakter baseret på indeksreguleringer, er denne begrundelse ikke altid tilstrækkelig.
Nettoprisindekset som Regulering
Ved større kontrakter anvendes ofte nettoprisindekset fra Danmarks Statistik (DST) som et reguleringsværktøj til at justere priser i takt med markedsændringer. Nettoprisindekset sikrer, at prisstigninger er proportionale med faktiske økonomiske udviklinger og ikke blot et resultat af pressede marginer i transportbranchen. Denne tilgang sikrer retfærdige og gennemsigtige prisjusteringer, baseret på faktuelle markedsdata.
Vi ser ofte, at stigninger annonceres uden hensyn til sådanne data, hvilket kan føre til unødvendigt høje fragtomkostninger for virksomheder, der ikke benytter indeksreguleringer i deres kontrakter.
De Seneste Prisjusteringer og Konsekvenser
Som nævnt tidligere har flere store transportører meddelt, at de vil hæve deres priser fra oktober 2024. Samtidig vil mange bruge den kommende kilometerbaserede vejskat som en anledning til yderligere stigninger i januar 2025.
Den nye vejskat er en del af regeringens plan om at fremme en mere bæredygtig transportsektor, men vi forudser en samlet stigning på op mod 20% i 2025 på transportomkostningerne hvis vi tager alle stigninger og lovindgreb med.
Vores Forudsigelse for 2025
Med vejskatten ser vi en markant omvæltning i markedet, og vi forventer, at flere mindre aktører vil følge trop med yderligere prisstigninger. De forventede 20% stigninger i 2025 vil ramme mange virksomheder hårdt og unødvendigt, hvis de ikke forbereder sig i tide.
Kontakt os for at høre, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at forberede sig på de kommende ændringer og sikre, at du står stærkt i fremtiden.
Hvad Kan Virksomheder Gøre for at Navigere i de Stigende Priser?
Transportkøbere står over for en række udfordringer. Her er, hvad vi anbefaler:
Gennemgå nuværende aftaler: Sørg for, at dine kontrakter indeholder fleksible prisreguleringer baseret på indeks som nettoprisindekset. Dette sikrer, at dine omkostninger følger markedsudviklingen.
Forhandling af nye vilkår: I lyset af de kommende stigninger er det vigtigt at forhandle bedre vilkår med dine transportører. Fokusér på både pris og servicevilkår.
Implementering af løsninger: Når vilkårene er forhandlet på plads, er det vigtigt at implementere dem hurtigt for at undgå unødige omkostninger i overgangsperioden.
Vores Erfaring med at Hjælpe Kunder
Vi har for nylig hjulpet en kunde i maskinindustrien med at reducere deres transportomkostninger med 400.000 DKK årligt på et samlet budget på 1,8 millioner DKK. Gennem en grundig gennemgang af deres nuværende aftaler og optimering af deres kontrakter sikrede vi dem bedre vilkår og markante besparelser, selv i et presset marked.
Som Pernille Slinkert, vores ekspert på vejtransport, siger:
"Det er afgørende, at virksomhederne er forberedte på de kommende prisstigninger og vejskatten i 2025. Vi kan hjælpe med at sikre, at de nødvendige prisreguleringer håndteres korrekt og ikke belaster bundlinjen unødvendigt."
Kilder:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/prisindeks/nettoprisindeks https://mobilitywatch.dk/nyheder/fragt_logistik/article17331098.ece https://www.bws.net/da/trafikinformation/vej?utm_source=Newsletter&utm_medium=email&utm_content=Fragtregulering%20p%C3%A5%20vejtransport%20%F0%9F%9A%9B&utm_campaign=Trafficinfo_fragtregulering_aug24_DA%20-%203rd%20roll
Commentaires